نقش اساتید و معلمان در جهاد تبیین با رویکردی به قاعده ارشاد الجاهل |
کد مقاله : 1092-CNF |
نویسندگان |
مهدی آذرخشی ریحانی *1، ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی2 1گروه الهیات، پردیس شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران 2دانشیار، گروه الهیات، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، خراسان رضوی |
چکیده مقاله |
امروزه دشمنان انقلاب اسلامی با انواع روش های مختلف در پی نابودی و اضمحلال نظام هستند و تمام همت خود را در این مسیر به کار می گیرند. از جمله این روش ها، تحریف مسائل مختلف کشور است. به گونه ای تحریف صورت می گیرد که حق و باطل برای تعدادی از افراد جامعه باهم درآمیخته می شود. طبیعتاً در کشور، سطح اطلاعات همه افراد یکسان نیست و عده ای از افراد جامعه، نسبت به مسائل مهم جامعه جاهل اند. با توجه به عصر حاضر، جهاد تبیین از مهم ترین امور در کشور محسوب می شود. به طوری که مقام معظم رهبری مکرّراً این نکته را متذکر می شود. یکی از قواعد کاربردی فقه، قاعده ارشاد جاهل است. این قاعده بر اساس ادلّه نقلی و عقلی واجب است. مسئله اینجاست که آیا با نگاه به قاعده ارشاد جاهل، به وجوب جهاد تبیین استناد کرد؟ روش این مقاله، به صورت پژوهش کیفی است. این پژوهش، در نظر دارد نقش معلم و استاد را در جهاد تبیین با توجه به فضای تعلیم و تربیت امروز کشور، تبیین کند و راهکارهایی را ارائه دهد. |
کلیدواژه ها |
جهاد، تبیین، معلم، ارشاد، جاهل. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |