نقش استادان دانشگاه در جهاد تبیین |
کد مقاله : 1054-CNF |
نویسندگان |
فاطمه عزیزی *1، سارا قاسمی2، فاطمه لک1 1آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس زینب کبری (س) اراک 2آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس زینب کبری(س) اراک |
چکیده مقاله |
نوشتار پیش رو ضمن بیان واژههای جهاد و تبیین، به اهمیّت و جایگاه آن در دانشگاه با بهره گیری از روش کتابخانه ای پرداخته است. حضور استادان در دانشگاه ها و تاثیر گذاری آموزش آن ها بر دانشجویان و نیروی کار کشور منجر به ایفای نقش مهمی در جامعه می شود و این نقش در تمامی سطوح جامعه قابل مشاهده است. روشنگری به معنای خروج انسان از ناآگاهی است که برای همه به صورت انفرادی میسر نیست، یعنی نیاز به یک منبع آگاه تر دارد. دانشگاه ها را باید مبدا یک جریان موثر برای جهاد تبیین در نظر گرفت زیرا دانشگاه محیطی است که افراد در آن به دنبال علم و آگاهی بیشتر هستند و استادان دانشگاه را می توان مهم ترین عناصر آگاهی بخش در این محیط دانست. می توان گفت جهاد تبیین یکی از مهم ترین وظایف استادان دانشگاه است که به خروج دانشجویان از ناآگاهی ها و نابالغی های احتمالی کمک می کند. تاثیر پذیری دانشجویان از استادان دانشگاه امری اجتناب ناپذیر است. این تاثیرپذیری به گونه است که هرچه قدر مقبولیت استاد میان دانشجویان بیشتر باشد و نظام فکری منظم تری داشته باشد، تاثیر بیشتری نیز می تواند روی اصلاح نگرش دانشجویان بگذارد. استاد تاثیرگذار، استادی است که ضمن دارا بودن شخصیتی محترم و مقبول، توانایی ایجاد محیطی تعاملی برای بیان نگرش های متفاوتی که در دانشگاه گرد هم آمده اند داشته باشد تا به همه ی نگرش ها توجه یکسانی شود و امکان اصلاح آن در محیط دانشگاه وجود داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
جهاد، تبیین، نقش استادان، روشنگری، دانشگاه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |