تبیین جایگاه برنامه درسی پنهان در فرایند جهاد تبیین در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1049-CNF
نویسندگان
هادی کریمی عقدا *
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف نشان دادن جایگاه و کارکرد مولفه برنامه درسی پنهان بر اجرای برنامه‌های مربوط به ترویج جهاد تبیین در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی می باشد. بر همین اساس از منابع و اسناد مربوط به دو مولفه برنامه درسی پنهان و جهاد تبیین، توصیف محتوایی انجام شد؛ در این فرایند ابتدا به تعاریف مختلف از برنامه درسی پنهان و کارکردهای آن پرداختیم. سپس ضمن تحلیل مفهوم جهاد تبیین، به اثرات و مصادیق آن از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره شد. در ادامه با توجه به ارتباط و در هم تنیدگی این دو مولفه، به مواردی همچون؛ معماری وکیفیت ساختمان دانشگاه، ساختار اجتماعی و اداری دانشگاه، چگونگی تعامل اعضای هیئت علمی و دانشجویان، روابط میان فردی دانشجویان با کارکنان، جو اجتماعی دانشگاه، رفتار سرپرستان شبانه روزی و کیفیت تعامل آن‌ها با دانشجو معلمان در محیط خوابگاهی به عنوان ظرفیت‌های برنامه درسی پنهان در ترویج و توسعه جهاد تبیین در دانشگاه فرهنگیان اشاره شد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی پنهان، جهاد تبیین، دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی