مدیریت «دستگاه تولید محتوا»؛ به مثابه الگوی عملیاتی جهاد تبیین(با تأکید بر نظرات رهبر معظم انقلاب) |
کد مقاله : 1035-CNF |
نویسندگان |
محمدجواد فرج نژاد *1، حسن محمدی2 1دانش آموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم و مدرس دروس معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، پردیس شهید باهنر اراک و پژوهشگر گروه تاریخ و تمدن موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت، قم. 2دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم و پژوهشگر گروه تاریخ و تمدن موسسه فرهنگی رسانهای شناخت، قم. |
چکیده مقاله |
جهاد تبیین، راهبردی کلیدی رهبر معظم انقلاب در مواجهه با هجمه رسانهای و تبلیغاتی دشمنان علیه نظام اسلامی است. استفاده از ترکیب کلمات «جهاد» و «تبیین» در این اصطلاح، نشان دهنده اهمیت و سوگیری اصلی آن است. از سویی تبیینی که در راستای مبارزه با هجمه دشمن نباشد، جهاد نیست و از سوی دیگر جهادی مهمتر و فوریتر از این متصور نیست. توجه به شدت تهاجم دشمن از طریق رسانهها و بهویژه از بستر فضای مجازی اهمیت جهاد تبیین را به خوبی واضح میکند. آنچه در این میان مهم است فهم هندسه ذهنی رهبر انقلاب و تلاش در راستای تحقق دادن آن است. از منظر ایشان جهاد تبیین دارای ابعاد، لوازم، محورها و مسائل و الگوی عملیاتی خاصی است. این تحقیق برآن است که از طریق بازخوانی بیانات مهم رهبر انقلاب در این زمینه بدین سوال پاسخ دهد که از منظر رهبر انقلاب تحقق جهاد تبیین چگونه است؟ یافته تحقق نیز آنست که مدیریت «دستگاه تولید محتوا»، در بیانات ایشان به مثابه الگوی عملیاتی جهاد تبیین است. این پژوهش در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل مضمون و در ادامه با روش دلفی(مصاحبه با کارشناسان آگاه در موضوع) پیش رفته است. |
کلیدواژه ها |
جهاد تبیین، تولید محتوا، الگوی عملیاتی، مدیریت، رهبر معظم انقلاب |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |