نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان در توسعه جهاد تبیین بر اساس مدل استعاره مفهومی
کد مقاله : 1034-CNF (R1)
نویسندگان
امین مددی *
دبیر تاریخ شهرستان خنداب
چکیده مقاله
ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی یک هویت جدید پیدا کرد، هویتی عمیق، هویت اسلامی، ولایی و امام زمانی که جایگاه خاص خود را دارد و دشمن تمام تلاش خود را بر از بین بردن این هویت به کار گرفته است، از این‌رو عرصه‌های تربیتی، آموزشی، فرهنگی و معنوی باید در گام دوم انقلاب به نقش‌آفرینی بپردازد. دانشگاه فرهنگیان به عنوان عامل تربیت کننده و متولی نیروی انسانی آموزش و پرورش در جهت توانمندسازی معلمان به عنوان افسران جنگ نرم یکی از اصولی‌ترین و بهترین شگردهای برخورد با جنگ نوین همه‌جانبه جهان غرب است. برای تحقق این هدف، اساتید دانشگاه فرهنگیان برای برای برجسته سازی مفاهیم و تکالیف گام دوم در جهت انتقال درست و صحیح چنین مفاهیمی که جهاد تبیین نام دارد، نقش راهبردی و جهادی دارند.
بنابراین مساله مطرح شده این است که بر اساس نظرات و فرمایشات مقام معظم رهبری در گفتمان سازی اسلامی اساتید چگونه میتوانند گفتمانی طرح کنند تا آموزه‌های اسلامی و ولایی که انتزاعی هستند، مسیر اسلام و انقلاب را حفظ و در جهت آن حرکت کنند؟ برای دستیابی به این پرسش از چارچوب نظری استعاره مفهومی لیکاف و جانسون استفاده کرده‌ایم. یافته‌های پژوهش حاضر که به روش تحلیلی_توصیفی انجام شده است، نشان می‌دهد که استعاره مفهومی ابزاری است که واژگان انتزاعی را با کمک ترسیم نگاره‌های ملموس در بستر واژگان اسلامی و انقلابی یا به عبارتی ذکر روایاتی از آن، ذهن خواننده را به سوی وضعیت تاریخی بکشاند تا قابل فهم و در نتیجه، سبب درک و انتقال هرچه بهتر چنین آموزه‌هایی باشد.
کلیدواژه ها
اسلام، انقلاب اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، جهاد تبیین، استعاره مفهومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی