رابطه بین ناهماهنگی شناختی، هویت ضبط شده و معنای زندگی نوجوانان با اغتشاشات اخیر و نیاز به جهاد تبیین در آنان
کد مقاله : 1010-CNF
نویسندگان
مسعود صالحی شبلیزی *
سرپرست پردیس رسول اکرم ص
چکیده مقاله
با توجه به افزایش تعدد نوجوانان شرکت کننده در اغتشاشات اخیر، بررسی عوامل و ویژگی هایی که در این زمینه نقش بیشتری دارند مهم می باشد. عوامل گوناگونی در این مسئله می تواند تاثیرگذار باشند. بعضی از عوامل تاثیر گذار در ارتباط با اغتشاش های اخیر، معنای زندگی، هویت یابی و ناهماهنگی شناختی مورد بررسی قرار گرفتند
اگر با دقت شرایط 2-3 سال گذشته را بررسی کنیم و این که در این ایام دوران کرونا بوده و نوجوان جهت جلوگیری از بیماری کرونا در خانه می ماند و مدرسه (محیطی که می توانست به شکل گیری هویت او و تخلیه فشارهای عصبی ناشی از هویت و مشکلات خانوادگی کمک کند) تعطیل بوده و ارتباط نزدیک و صمیمی با دوستان خودش و کسب مهارت های اجتماعی لازم برای افزایش آرامش و تعالی فردی انجام نگردیده است. همچنین در این ایام تنش های بین اعضای خانواده ها (به دلیل بیکاری، تعطیلی مدارس، تعطیلی مشاغل، کاهش درآمد خانواده ها و خانه های کوچک از نظر وسعت و آپارتمانی بودن خانه ها) بسیار افزایش یافته؛ شکل گیری هویت، معنادار کردن زندگی و ایجاد ناهماهنگی شناختی یک نوجوان را با مشکلات بیشتری مواجه می سازد؛ با توجه به مسائل مطرح شده می توان به اهمیت جهاد تبیین و تشریح موضوعات و مسائل روز برای نوجوان از طریق معلمان پی برد. پس لازم است دانشجو معلمان را در دوران تحصیل آماده این فعالیت کرد.
کلیدواژه ها
جهاد تبیین، هویت نوجوانی، معنای زندگی، ناهماهنگی شناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر