اصول تربیتی مقابله با جهل مرکّب با تأکید بر زمینهسازی برای موفّقیت در جِهاد تبیین |
کد مقاله : 1008-CNF (R1) |
نویسندگان |
سعید حسنی * گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی اراک |
چکیده مقاله |
هدف مقاله حاضر، ارائه بایستههای تربیتی مبتنی بر قرآن و روایات معصومین در جهت مقابله با جهل مرکّب وتوهّم دانایی به عنوان یکی از موانع اصلی موفّقیت و اثرگذاری در جهادتبیین بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود و با استناد به منابع کتابخانهای انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد، براساس معارف اسلامی، اسباب ایجاد جهل مرکّب از دو سنخ بینشی مانند استفاده از ابزار شناخت نامناسب با موضوع مورد شناسایی، تقلید کورکورانه و استنتاج یقینی براساس مقدمات ظنّی؛ و گرایشی مانند هوسرانی، آیندهنگری افراطی مادّی، حبّ جاه، خودپسندی و تعصّبات باطل تشکیل شدهاند. بر این اساس، اصول تربیتی مقابله با جهل مرکّب، عبارتند از: تذکّر نسبت به پرهیز از غرور علمی، توجه به محدودیّت دانش انسان، اقرار به ندانستن ندانستهها، ارزیابی مداوم روشها و ساختار استنتاجی خود و بررسی سند و محتوای اخبار و اطلاعات، مطالعه مداوم مطالب حکمتآمیز، تمرین عدم اعتماد به گمان و پرهیز از تقلید غیر منطقی، اثبات صداقت و خیرخواهی مربّی نسبت به متربّی؛ وهمچنین تلاش برای پیشگیری و درمان امراض روحی و رذائل مذکور. در نتیجه اصول تربیتی مقابله با جهل مرکّب، به آیات و روایات معصومین مستند شده و میتوانند در جهت زمینه سازی برای موفقیّت جِهاد تبیین مفید واقع شوند. |
کلیدواژه ها |
اصول تربیتی، جهل مرکّب، توهّم دانایی، جهاد تبیین. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |